Ondersteunde projecten maart 2012

Bronsgieterij Curaçao, Curaçao – Investeringen bronsgieterij
De bronsgieterij aan de Mattheywerf in de haven van Willemstad biedt lokale kunstenaars en ambachtslieden de mogelijkheid tot het maken van simpel gietwerk. Na een aantal jaren van betrekkelijke stilstand wil de gieterij op een aantal punten investeren. Het pand zal worden gerenoveerd door de vrijwilligers. De ovens worden verbeterd en vrijwilligers geschoold in het proces van brons gieten, maar ook in de vervaardiging van eigen grondstoffen om op die manier te recyclen en kosten te besparen. Verder gaat de gieterij cursussen ontwerpen en een productielijn van bronzen beelden in beperkte oplage opzetten om meer eigen inkomsten te kunnen genereren. Voor de renovatie van de oven en de workshops voor vrijwilligers maakt de gieterij gebruik van expertise uit Nederland.

Dutch Caribbean Library Association, Curaçao – Opstart DCLA
De Dutch Caribbean Library Association vergroot de slagkracht van de bibliotheken op de eilanden en biedt mogelijkheden tot kennisuitwisseling en het opzetten van gezamenlijke projecten. Daarnaast kan het platform ook optreden als belangenbehartiger voor de sector. Leden bevinden zich op alle zes Nederlandse eilanden en Suriname en vormen een combinatie van openbare, wetenschappelijke en andersoortige bibliotheken. Dit geeft een positieve impuls aan de culturele infrastructuur in het Nederlands-Caribisch gebied.

Zie ook: http://www.sxmislandtime.com/island-news/island-news-listing/item/17997-libraries-and-knowledge-centres-united-in-dutch-caribbean-library-association.html

Instituto Buena Bista, Curaçao – Junior/Senior Uitwisseling
Het IBB creëert een samenwerkingsverband met kunstenaars en docenten uit Jamaica (Edna Manley College), Martinique (Institut régional dárts visuels de Martinique) en Barbados (University of the West Indies). Het IBB koppelt kunstenaars uit het eigen artist-in-residence programma aan een jonge IBB-leerling. Meester en gezel bezoeken een van de drie partnerplekken en realiseren een site-specific project. Vice versa zal een kunstenaar/leerling combinatie uit Jamaica, Barbados of Martinique het IBB gaan bezoeken.

Instituto Buena Bista, Curaçao – Verbetering werkruimtes
Inhoud: Het IBB investeert in de opvang en begeleiding van bezoekers en deelnemers aan de activiteiten en verbetert de faciliteiten in de werkruimtes. Het betreft onder meer gereedschap dat gebruikt wordt bij de activiteiten, ventilatie en stroomvoorziening in de ateliers, airco in de opnamestudio en een verrijdbare kook-unit die de organisatie in staat stelt om deelnemers van goedkope maaltijden te voorzien.

6 Reacties op “Ondersteunde projecten maart 2012

  1. bronsgieterij een aansprekend initiatief en goed dat de vrijwilligers meewerken en opgeleid worden . veel succes en BRASA

  2. Wie gaat er mee als expert vanuit Nederland?

    • Beste Roswitha, dat zijn Jaap Hartman van de Bronsgieterij Myron uit Woudrichem. Verder zal bronsgieter Anne de Vries uit Amsterdam ook naar Curaçao overkomen voor een periode van workshops en instructies.

  3. Geachte heer/mevrouw,
    Graag wil ik wat meer te weten komen over uw plannen omtrent de gieterij. Ik werk nu voor stichting beeldenstorm en hoorde via mijn coördinator Lex van lith dat u op zoek bent naar ondersteuning voor uw gieterij.
    Verder werk ik sinds mijn 15e (ik ben nu35) voor kunstatelier Sijen. Dat is de gieterij van mijn oom. Hij heeft les gehad van mijn opa Fons Paanakker , een edelsmid die wild was van gieten. Mijn vader Jo Sijen heeft de functie als docent op de stadsacademie na zijn pensioen overgenomen. Thuis goot mijn vader zilver en brons, met behulp van de apparatuur van mijn opa. Met mijn moeder werk ik al 20 jaar bij mijn oom als free-lancer voor diverse kunstenaars.
    Mijn vragen : voor wie wilt u werken ,lokale kunstenaars of/en internationale klanten? Wat zijn de vragen? Wat zijn de doelen? Enz enz.
    Gieten is naast mijn familie mijn passie. Misschien kan ik iets voor u betekenen.
    Met vriendelijk groet Rino Sijen

    • Geachte heer Sijen,

      Dank voor uw reactie en uw belangstelling voor de Bronsgieterij Curaçao. Via de Regeling KulturA ondersteunen we een investeringstraject om de gieterij weer up to date te brengen. De heer Carlos Blaaker is de aanspreekpersoon op Curaçao en degene die alle werkzaamheden coördineert. Als u daar prijs op stelt, breng ik u met elkaar in contact?

      Vriendelijke groet,

      Joost Vrieler

Geef een reactie

